Internationella kvinnodagen

Idag är det den internationella kvinnodagen!

Det är en dag för att hedra kvinnor och påminnas om kvinnors villkor. I denna anda tänker jag göra mars till kvinnliga författarmånaden på bloggen.

Jag tycker att det är viktig att framhäva kvinnliga författare eftersom litteraturvärlden, precis som resten av samhället, fortfarande är mansdominerad. Kvinnors röster behöver höjas så att även våra berättelser når ut. Jag tror på att det behövs både manliga och kvinnliga författare för att få fram både kvinnliga och manliga berättelser. Vi lär oss se olika saker baserat på kön och därmed skapas också olika erfarenheter och olika sätt att berätta om dem. De kvinnliga perspektiven behövs också i världslitteraturen och historien.

Därför kommer jag  varje dag denna månad posta ett inlägg om en kvinnlig författare. Jag inser att det redan gått en vecka och att jag börjar i lite motvind. Det innebär också att jag kommer posta ganska många inlägg denna vecka. Jag hoppas ni har överseende med det.

Min lista kommer i slutet av månaden således att bestå av 31 kvinnliga författare från hela världen. Den kommer inte på något vis vara komplett eller representativ för den kvinnliga litterära gärningen. Främst är det 31 författare som jag tycker är viktiga att känna till. Om ni vill läsa mer om några av dem och/eller många, många andra kan hitta information t.ex. på Nordisk kvinnohistoria.

Vill du ha tips på kvinnliga författare och böcker att läsa så har Lyrans Noblesser sammanställt en lista med sina 100 favorit kvinnor. Listan finns här.

Leave a Reply

