Årskrönika Läsåret 2016

Läsåret 2016 är slut och det är dags att summera det som varit.

Bob Dylan vann otippat Nobelpriset i litteratur. Augustpriset tilldelades Lina Wolff för De polygota älskarna. Bokmässan i Göteborg hade temat Yttrandefrihet och Sara Stridsberg (DrömfakultetenMedealand, Darling River) blev invald i Svenska Akademien, stol 13.

Jag har lyckats läsa 27 böcker i år. Det verkar kanske inte som så mycket, men med tanke på att jag också fick mitt första barn i år tycker jag att det är helt godkänt. När jag tittar igenom listan över böcker jag läst finner jag dock ingen bok som varit sådär superbra. 2016 har tydligen varit ett medelmåttigt läsår för mig.

Årets bästa bok blir ändå Lida av Stephen King. Det kanske inte är världens bästa bok, men jag läste den precis när det passade. Jag var inne i en period där jag inte orkade läsa, och så plockade jag upp Lida. Den spännande berättelsen svepte iväg med mig och jag sträckläste boken och blev klar på två dagar. Efter det hade jag hittat tillbaka till läsglädjen och fortsatte läsa så mycket jag orkade resten av året. Så därför blir Lida årets vinnare.

I linje med medelmåttigheten utses inte någon sämsta bok för 2016 då jag inte tycker någon varit jättedålig. Jag läste förstås aldrig klart Svarta fåglar av Ken Follet,  men det handlade mer om att det inte var en bok för mig än att den egentligen var så dåligt.

För 2017 hoppas jag på mer spännande läsning och läsning som berör mer än det jag läst under 2016.

Leave a Reply

