“Glaskupan” av Sylvia Plath

glaskupan

Glaskupan handlar om Esther Greenwood, en 19 årig ung kvinna, och hennes liv under sommaren 1953. När boken börjar befinner vi oss i New York. Esther har vunnit en tävling där priset är en månadslång vistelse i New York i en damtidnings regi. Tillsammans med några andra flickor får hon gå på olika tillsällningar och blir överröst med gåvor från olika företag förknippade med denna värld. Esther får olika karriärval presenterade för sig, och börjar tvivla på vad hon egentligen vill. Hon studerar engelska på ett college och hennes bild av att arbeta i förlagsbranschen när hon är färdig börjar suddas ut i kanterna. (Redan här börjar man uppleva lite av hennes ångest) När månaden är slut återvänder Esther hem till Boston. Där får hon veta att hon inte kommit in på den författarkurs hon sökt. Detta skakar om Esther värld och en kamp för att överleva mot ångesten och mörkret börjar.

Detta var en bok jag blev positivt överraskad av. Jag hade förväntat mig en bok som skulle vara lite svår och tung, men så var inte fallet. Plath har ett väldigt behagligt språk som är lättläst samtidigt som det är väldigt precist. Det finns en tyngd i nästan varje mening. Till skillnad från många andra, särskilt nutida författare, finns det här inga onödiga ord, inget onödigt pladder. Så upplever i alla fall jag henne skrivande. Allting fyller liksom en funktion, allting har mening, utan att för den delen bli ödesmättat och svårforcerat. Hon är väldigt behaglig att läsa.
Boken skildrar Esthers nedgång i en depression och hur hennes tillstånd sedan förvärras, innan hon tillslut når en vändning. Jag tycker Plath bygger upp Esther på ett väldigt levande sätt. Hon känns hela tiden väldigt trovärdig som karaktär. Hennes känsloliv är ständigt ångestladdat, redan under tiden i New York tittar det fram, och jag upplever ett väldigt obehag när jag läser om Esthers mörkaste period och tillvaron på mentalsjukhuset hon sen kommer till. Där tycker jag Plath verkligen lyckats, i att förmedla det mörker som liksom en skugga följer Esther för att sedan helt sluka henne. Jag kan känna igen denna existentiella ångest man har som ungdom, när man ska ta beslut om sin framtid, vad man ska bli när man blir stor. Men för Esther blir det något värre.
Som många andra skildringar av psykisk ohälsa så återfinner man här Esthers enorma ensamhet, att ingen förstår och utifrån Esthers perspektiv försöker ingen heller förstå. Hon upplever sig helt ensam och övergiven i sin sjukdom, tycker jag. Jag upplever även en känsla av att Esther är extra utsatt eftersom hon är kvinna. Hon har inget tolkningsföreträde någonstans, inte ens vad gäller sitt eget mående.
Boken är inspirerad av Plaths eget liv. Kanske är det därför man trots intimiteten i berättelsen ändå känner ett avstånd till Esther. Kanske kommer det av att Plath skapar en fiktiv person som ligger så nära henne själv, att det finns ett behov att distansera sig för henne som författare. Plath har dock, tack vare denna självbiografiska aspekt, skapat ett fönster för läsaren där denne kan få en förståelse för hur det kan vara att vara en kvinna som lider av psykisk sjukdom under 1950-talet.

 

Jag tycker detta var en mycket bra bok. Den skildrar en människa i en både tidlös och samtidigt väldigt tidsbunden erfarenhet. Den ger en intressant inblick i en människas sjukdom och är ett tidsdokument för hur hon behandlas. Förhoppningsvis är situationen bättre för de som drabbas av depressioner idag, men dessvärre verkar ju inte allt stå rätt till inom den delen av vården. Boken är en modern klassiker och jag förstår varför. Plath lyckades beröra mig och det är inte alla författare som kan.

 

 

Leave a Reply

