“Firefight” av Brandon Sanderson

 

cover_of_brandon_sandersons_book_22firefight22

VARNING!
DENNA RECENSION INNEHÅLLER SPOILERS PÅ TIDIGARE DELAR I SERIEN!

Firefight är den andra delen i serien “The Reckoners” av Brandon Sanderson. Den första delen, Steelheart, har jag recenserat här.

Efter att ha lyckats hämnas sin far och döda Steelheart vet nu David inte riktigt vad han ska göra med sitt liv. Det som förut var så självklart, att alla Epics är onda och behöver stoppas, är inte längre det. Prof, ledaren för The Reckoners, har visat sig vara en Epic. Detsamma har även Megan. Det betyder att alla Epics inte är onda. Det verkar vara möjligt att hantera de negativa aspekterna av gåvan. I alla fall för vissa Epics. Men vad är det som driver dem och påverkar dem?
Dessa och andra frågor tynger David när han får veta att Firefight anklagas för att ha mördat en Reckoner i ett team i New York. Han, Prof och Tia beger sig dit för att hjälpa teamet som under en tid bevakat den Epic som styr staden. Det är dags att försöka frigöra även New York från sin tyrann. Men är hon verkligen så ond som Prof och Tia tror? Och stämmer det verkligen att Megan är en mördare?

Precis som förra delen finns det vissa svagheter som fortsätter även in i denna bok. T.ex. kärlekshistorien mellan Megan och David. Eftersom karaktärerna inte har någon direkt komplexitet, saknas det även i deras relationer till varandra. Det gör att man inte får någon djup känsla för dem och deras kärlek. Det hela känns mer ytligt. Jag upplever att alla relationer i serien än så länge lider lite av detta. Självfallet finns någon slags empati och inlevelse för karaktärerna, annars skulle man inte ha drivet att läsa, men relationerna är ganska enkla. Det där djupet som ofta finns i vuxenlitteratur tycker jag saknas i dessa böcker. Men, återigen, kan det vara för att jag egentligen inte tillhör tilltänkt åldersgrupp. Dock tycker jag att karaktärerna blir lite mer utvecklade i denna bok än i förra och får mer nyanser och djup.
Med det sagt så gillar jag ändå denna bok. Om den första delen lyckades överraska mig, där storyn tog oväntade vägar, så är det inget mot hur denna del var. I denna bok har Sanderson skruvat upp intensiteten och insatserna är högre än någonsin. Jag älskar att bli överraskad på detta vis, när berättelsen utvecklar sig på sätt jag inte hade föreställt mig. Spänningen i denna bok är bitvis olidlig och jag får ibland hejda mig för att inte läsa för fort och slarvigt. Som vanligt när man läser Sanderson är det bara att spänna på sig säkerhetsbältet och hänga med i ett actionfyllt äventyr. Det är bara luta sig tillbaka och njuta.
Jag tycker Sanderson har skapat en riktigt bra värld, och för mig är det det som räddar berättelsen när karaktärsutvecklingen saknas. Så nu sitter jag på nålar och väntar med spänning på den sista och avslutande delen i serien. Jag längtar efter att få läsa hur allt detta ska sluta!

Leave a Reply

