“Steelheart” av Brandon Sanderson

01_steelheart_uk

Det här är första boken i serien “The Reckoners”, en serie ungdomsböcker av Brandon Sanderson. Sanderson är känd för bl.a. fantasyserien Mistborn.

Beättelsen utspelar sig i ett framtida, eller parallellt (- det är inte helt tydligt när/var det utspelar sig i denna fråga), USA efter en katastrof. Denna katastrof var ett fenomen i himlen som kallas Calamity, ett rött klot som en dag uppenbarade sig. I samband med detta började vissa människor förvandlas och fick superkrafter. Hur det går till och vilka som får dessa krafter verkar vara slumpmässigt, ingen har hittat någon förklaring. Dessa människor kallas Epics, och de är elaka och onda superskurkar. Mänskligheten står handfallen och får böja sig under sina nya herrar.
Bokens huvudperson är David Charleston, en rapp 18-åring med stora kunskaper om Epics. För tio år sedan förlorade han sin far. Han blev mördad av stadens herre, Steelheart. Ända sen dess har Davids livsmål varit att hämnas sin far och döda Steelheart. Som alla Epics har han en svaghet, men trots att David spenderat mer än halva sitt liv att försöka finna den, vet han ännu inte svaret på den gåtan. För att uppnå sitt livsmål bestämmer han sig för att försöka finna The Reckoners, en motståndsgrupp som försöker bekämpa och döda Epics. Om han kan finna dem, och få dem att rekrytera honom, kanske kan han då också lyckas övertala dem att attackera Steelheart och på så vis utkräva hämd för sin fars mord.

Ganska snart efter att jag börjat läsa boken insåg jag att det är en ungdomsbok. Berättelsen har ett snabbt tempo och fokus ligger snarare i händelserna än i att bygga djupa och komplexa karaktärer. I detta fall upplever jag det som ett val Sanderson gjort när han skapat denna serie, då jag tycker att han varit duktig på att skapa intressanta karaktärer i tidigare böcker jag läst av honom. Jag upplever att detta är lite av ett problem med genren ungdomsböcker, att karaktärerna ofta är lite mer svartvita och enkla. Men då är det ju även tolkat från ett vuxet perspektiv, och inte från de primära läsarna.
Med det sagt, storyn i denna bok är väldigt rak och direkt. Det är högt tempo och actionpackat. Samtidigt väver Sanderson in frågor kring världen och skapar ett intresse som gör att man vill läsa vidare, om inte annat så bara för att få veta mer!
Sanderson har som vanligt ett enkelt och lättläst språk. Jag rycks med i berättelsen och bitvis är det svårt att lägga ner boken. Han har tagit en grundberättelse vi känner igen från otaliga superhjälte-serier, men han gör någonting unikt av det. Flera gånger tror jag att jag vet vart historien är på väg, men så svänger berättelsen åt ett oväntat håll.

Sammantaget tycker jag att det var en bra bok. Det är inte alla författare som kan konsten att skriva med detta driv och samtidig skapa spännande och ibland lite mystiska karaktärer och händelser. Det här är en bok man kan förlora sig i. Perfekt såhär i höstlovstider, att bara sjunka ner i en bekväm stol och resa iväg till en annan värld några timmar. Boken är ju den första i en serie och mitt intresse har då väckts så att jag vill läsa vidare.

Leave a Reply

